sep 21

Facebook konkurrencer gør det rigtigt

Facebook konkurrencer gør det rigtig...

Er du en af dem der også forfalder til lige at skulle lave en lille Facebook konkurrence?
Og kommer du så også lige i tvivl om hvad man egentlig må og ikke må?
Du er ikke alene bare rolig. På daglig basis brydes den Danske Markedsføringslov samt Facebooks egne Fællesskabsregler gang på gang.
Og hov tænker du så lige, så man man jo heller passe en smule på.
Ja korrekt og nej der sker ikke noget alligevel.

Jeg vil tage dig med på en lille tur i maskinværkstedet hvor regler er det vigtigste element for det du gør.
Jeg vil i denne blog ikke gå i dybden hverken med Facebook BM eller et langt skriv om hvad du kan få ud af en konkurrence. Det bliver gjort i en anden blog.

Når du laver en konkurrence, så udstiller du din virksomhed for alt og alle. En af de største dødssynder på nettet er at give nogen en mulighed for at pege finger af dig fordi du ikke har styr på reglerne. Og helt rigtig, du vil fremstå som en lallende amatør der ikke har styr på det du laver.

Men det er jo en gratis omgang da du jo ikke skal betale noget for din konkurrence og du har sikkert fået gaven fra en af dine leverandører, så hey hvorfor ikke.

Hvis du ikke har styr på reglerne, sætter du din røv i klaskehøjde hvor deltager kan vrænge på næsen af dig.
Gør det nu rigtig første gang og efter gældende regler, alt andet er amatøragtigt.

For at starte et sted så er der 2 regelsæt du skal forholde dig til.
Den Danske Markedsføringslov samt Facebook fællesskabsregler.
Det er her vigtigt at understrege at det til en hver tid er den danske lov der gælder som det første, dvs. at hvis der er et eller andet du ikke må i henhold til den danske lovgivning, giver det dig ikke lov til at bryde denne bare fordi du kan gøre det på Facebook.

For at gøre det let for dig har Forbrugerombudsmanden (forkortet FOM) samlet det meste og relevante for dig.

SPAM SPAM SPAM

En af de ting der skaber størst forvirring er hvad må man kræve, forlange, opfordrer eller bede en deltager om for at han/hun kan gøre sig forventninger om at være med og have en mulighed for at vinde en præmie.
Det kan blive en lille smule langhåret da vi rent faktisk skal kigge ind i en lov om markedsføring mellem virksomheder og almindelige kunder.

Men nu skal jeg gør det let for dig.
Tænk bare på “Det jeg forlanger kan det udløse at min markedsføring rammer en 3. person der ikke har bedt om det”
Det vil sig, nej du må ikke FORLANGE at nogen skal DELE eller TAGGE for at kunne deltage. ved DEL og TAG forlanger du nemlig at deltageren spreder dit materiale til en navngiven person der ikke har bedt om dette.
Men må du så opfordrer til DEL/TAG?
Ja det må du gerne da det ikke lige pludselig er et krav for deltagelse. 
jeg vil dog opfordrer dig til at lade være. Du ved jo godt at nogen deler og tagger dit materiale og du ved også godt det er dårlig stil at spamme venner og bekendte med reklame.
Tænk ud af boksen og vær kreativ i stedet.

Må jeg så forlange at deltageren LIKER (som i øvrigt snart er fortid på Facebook) eller skal FØLGE siden for deltagelse?
Ja det må du gerne kræve/forlange, dette da den handling ikke spreder dit materiale til personer der ikke har bedt om det.

Må jeg forlange at deltagerne signer sig op til et nyhedsbrev/mail for deltagelse.
Ja det må du gerne, men husk lige reglerne for E-Mail marketing når du sætter konkurrencen op.

Og reglerne er ...

  1.  Du skal altid sørge for at dine besøgende på siden kan se det drejer sig om en konkurrence. Man må ikke være i tvivl om dette. Det kan jo lyde åbenlyst, men da Facebook jo har det med at skjule en del af teksterne så er det altid en god ide i overskriften at gøre de besøgende på siden klar over dette.
  2. Præmiens værdi skal være oplyst. Det betyder også at selv om du har et surfboard fra en leverandør, så skal denne have en estimeret pris.
  3. Hvor mange præmier er der tale om.
  4. Løbetiden på konkurrencen, hvornår trækkes en vinder og hvordan bliver dette oplyst.
  5. Betingelser for afhentning grundet manglende afhentning og en ny udtrækning
  6. Evt. begræsninger for deltagelse f.eks. ved alkohol/spiritus og 18 års grænsen (gå evt. også lige ind i indstillinger og sæt en aldersgrænse til)
  7. Ansvarsfraskrivelse. Det skal gøres klart at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre andet end de er platformen denne afholdes på. Tænk lige godt over teksten her for der laves godt nok mange konkurrencer hvor der skrives noget være vrøvl.
  8. Og til sidst naturligvis hvilken “Call To Action” du gerne vil se fra deltagerne.

Det her må du ikke gøre...

About the Author:

Leave a Reply

*