Categories: Branding Facebook Markedsføring Marketing Sociale medier Udvikling
Posted by: admin
Comments:0
Er det cykelsmeden der bager dine boller?
Er det cykelsmeden der bager dine boller?
Ja måske en lille smule provokerende overskrift men forstod du den?
Eller lad mig spørge på en anden måde.
Hvis nu du har en virksomhed og du skal have en helsides annonce i den lokale avis, hvem laver så denne side for dig?
Det åbenlyse svar er jo naturligvis avisen eller et reklamebureau, det er jo det de lever af.
Svaret giver vel også sig selv for det er jo din virksomhed og den helside du får i avisen er jo dit ansigt ud til alle dine kunder og det skal jo være i orden.
Det har naturligvis også sin pris med sådan en side. Det koster vel mellem 5-/12.000,- alt efter hvilken avis det drejer sig om.
Godt så, jeg håber vi indtil nu er nogenlunde enige.
" Kan du mærke hvor vi er på vej hen? "
Nemlig, hvorfor er det så en tilfældig medarbejder eller dig selv der sidder en mørk aften og roder med dine online reklamer og markedsføring?
Ved du hvordan f.eks. Facebook virker, hvilke fællesskabsregler der er for siden, hvordan man opsætter en konkurrence lovligt, hvordan annonceadministratoren virker, hvordan man laver en persona, hvordan du målretter dine annoncer, hvordan markedsføringsloven virker, hvilke billeder du må benytte, hvordan du kan måle effekten osv.?
Men ikke des tro mindre, så er det stadig en tilfældig medarbejder eller dig, ja dig som mener at have forstand på Facebook der laver dine annoncer og opslag. Det er dit ansvar og det der bliver postet er dit ansigt ud til alle dine kunder.
" Alle har da en fætter der kan noget med elektronik "
Et ordsprog siger at alle har en fætter der kan noget med IT og det er lidt det samme med online markedsføring, men kendsgerningen er bare, at du spilder dine penge og kræfter på noget der ikke giver effekt.
At du kan lave en konkurrence hvor 2000 deltager er total ligegyldigt. Jammen det var jo gratis på Facebook…Niks du brugte din tid forkert og det giver intet til din virksomhed. Det er der rigtig mange grunde til.
Provokerede jeg dig en smule?
Helt fint for så ved du jo også godt jeg trykker på et par knapper hos dig og at jeg har en smule ret i det jeg skriver.
Men hvad er så baggrunden for denne blog?
Mange små, mindre, mellemstore og ja også rigtig store virksomheder, benytter ikke deres tid optimalt.
Det er lidt som om at markedsføringen er i vejen og der skal ikke bruges for meget tid på dette.
Ofte er det sådan noget hu hej vilde dyr og nu som i nu skal der afleveres noget til avisen, eller skal vi ikke lige lave en konkurrence på et socialt medie for leverandør X er lige kommet med en fed gave vi kan benytte.
Ja og så er det jo gratis.
Se hvis det er sådan du tænker eller bare har en snert af dette, så er du på gale veje.
Marketing og markedsføring er et fag som tager lang tid om at mestre. Derfor kan du ikke forvente at du bare kan få en lager elev til at styre dine sociale medier da han jo har 1546 følger på Instagram.
Du behøver ikke have den store kædestrammereksamen for at lære lidt her så du bruger din tid optimalt.
Her får du lige 5 gode tips
Du får her lige 5 gode råd til hvorfor du IKKE skal bruge din tid som marketingschef eller assistent i din virksomhed
1 Software og programmer
Der benyttes i dag et væld af forskellige programmer og en del af dem tilpasset den platform du ønsker at markedsfører dig på.
Vi kan jo starte med Adobe pakken med Photoshop, InnDesign osv.
Så kommer der alle videoprogrammerne, specialprogrammer til de sociale medier ja listen er alen lang.
Du kender ikke disse programmer godt nok til at være effektiv nok.
En person der arbejder med disse programmer på daglig basis vil derfor være meget hurtigere til effektivt at skabe de ting der skal markedsføres.
Du vil alt andet lige skulle bruge for meget tid på at genopfriske din viden og det vil bare tage din tid.
2 Design og udtryk
De fleste der ikke arbejder strukturerer med markedsføring, har en tendens til at skulle starte forfra hver gang der skal lave noget.
Det betyder at der igen bruges alt for meget tid da man starter med et blank papir hver gang.
Der bør og skal arbejdes ud fra den design guide der er lavet til virksomheden så man konstant får det samme udtryk. Design guiden bør ligge i en sky som kan tilgås interne samt eksterne samarbejdspartner.
3 Rod i den digitale værktøjskasse
Når jeg her taler om den digitale værktøjs kasse, så mener jeg alle de ting du løbende skal benytte for at skabe dit content eller udtryk.
Det hele skal skabes på ryggen af digitale baser hvor der er ordentlig styr på dine skabeloner, fonte osv.
Det hele drejer sig igen om at spare tid og resourser så du ikke skal lede efter de ting du skal benytte løbende.
Igen skal værktøjskassen kunne tilgåes både for interne og eksterne.
4 Lovgivningen
Når det kommer til lovgivningen kan man godt argumenterer for at nette er Wild Wild West og man kan “låne” efter behag samt gøre næsten som det passer en, dette specielt på de sociale medier.
Men nu driver du jo en virksomhed hvor alt skal være i orden. Hvorfor skal du så ikke også lige sørge for at dit marketingsmateriale er i orden jf. Den Danske markedesføringslov?
Lad nu være med at lade den første og bedst lagerlærling lave dine opslag og derved risikerer at få negativ omtale eller få lukke dine sociale medier ned.
5 Markedsføringsstrategien
Som virksomhedsejer vil man have meget fokus på bundlinjen.
Det er jo ganske naturligt men markedsføring er bare meget andet end bundlinje og kan give kapital på andre måder end rene penge til bunden.
Her er det vigtigt du har en person med blik for hele processer og den komplette markedsføring for virksomheden. Ting tager bare tid og hvis du har en forestilling om at du bliver styrtende rig efter 2 mdr. på Facebook, så forbered dig på at blive skuffet. Sådan virker markedsføringen bare ikke.
Ha´ tålmodighed og lad være med at kigge på tal hele tiden. har du den rigtige mand på posten, så skal der nok komme en gevinst i længden.
Hvad er det så egentlig jeg gerne vil fortælle dig med denne blog?
Gør nu det du er bedst til og lad folk med de rigtige kompetencer gør det rigtige for dig første gang.
Ha´en smule respekt for faget og reollen i marketing og give rum og luft til at det kan udvikle sig.
Det at have med markedsføring at gøre er lidt at sammenligne med at løbe.
Hvis du tror du kan komme hurtigere i mål ved at sprinte, så risikerer du at snuble og falde. Gå til en start, så er du sikker på at komme helt i mål.